Kære DR og TV 2: Prioriter klimakrisen nu!
Hvornår vågner public service-kanalerne op af deres tornerosesøvn?
Den globale klimakrise er akut.
»Som et lyntog uden bremser er vi i fuld fart på vej mod globale klimaforandringer, der kan ændre vores klode for altid.«
Således advarer WWF Verdensnaturfonden i magasinet Levende Natur fra marts måned.
Advarslen bygger bl.a. på nye rapporter fra Det Europæiske Miljøagentur og Verdensbanken. De slår fast, at vi p.t. er på vej mod op til 4 graders global temperaturstigning i løbet af dette århundrede.
Det kan få drastiske konsekvenser, der nærmer sig de apokalyptiske scenarier, man normalt kun finder i undergangsskildringer i religioner og fremtidsfilm:
En gennemsnitstigning af verdenshavene på op til en meter eller mere endnu, oversvømmelse af mange storbyer, en stigning af temperaturen i Middelhavsområdet om sommeren på 9 grader (svarende til den libyske ørken), mange millioner klimaflygtninge, omsiggribende tørke og omsiggribende ekstreme vejrfænomener (f.eks. tropiske orkaner) m.m.
En afgørende pointe er, at der skal handles nu.
Vi befinder os sandsynligvis på et skelsættende tidspunkt i vores historie. På kanten af et klimatisk tipping point.
Ifølge Det Internationale Energiagentur skal vi nemlig inden 2018 have knækket »kurven over det globale udslip af drivhusgasser«. Ellers risikerer vi, at vi ikke kan standse den dødsensfarlige klimaændringsspiral.
Det er her, at I – DR og TV 2 – kommer ind i billedet.
Ikke blot er der et par millioner danskere, der hver dag stiller ind på jeres programmer. Ifølge radio- og fjernsynslovens § 10 har I som public service-virksomheder også en forpligtelse til at »sikre befolkningen adgang til væsentlig samfundsinformation«.
Og hvad er væsentligere end den globale klimakrise?
I stedet for fortsat at bruge store mængder tid og penge på alskens underholdningsprogrammer, bør I bruge mange flere ressourcer og meget mere sendetid til dækning af spørgsmål og svar om klimaforandringerne.
Sådanne programmer bør i øvrigt ikke placeres sidst søndag aften en gang om måneden. De skal ligge i prime time. Ugentligt.
Så længe det overhovedet er nødvendigt. Andet kan være udtryk for en decideret episk ansvarsløshed over for vore børn og børnebørn.
Og hvis I som public service-virksomheder ikke skulle gå forrest i en national oplysningskampagne om klimakrisen, hvem i alverden skal så?
Er du som seer enig, så sæt din underskrift her.
Problemet er langtfra begrænset til Danmark, skal det tilføjes.
I f.eks. USA, der udleder titaniske mængder drivhusgasser, har medierne også sovet tornerosesøvn. I øjeblikket er en lignende underskriftsindsamling i gang med henblik på en appel, der skal indsendes til nogle af landets største nyhedskanaler.
Mediernes opvågnen til virkeligheden kan kun gå for langsomt.
Se også:
> Er X Factor vigtigere end klimaforandringerne?
> Anerkendt klimaekspert: Globalopvarmning går hurtigere, end jeg troede
> Europas største forurenere giver millioner til USAs klimabenægtere
Film:
> National Geographic: Six Degrees Could Change the World
Klimarapporter: